sreda, 29. november 2023

Odraščanje v prelomnem času

Nikoli ne bom pozabil dneva, ko me je moj oče prvič odpeljal s seboj v službo. To se je zgodilo v času Jugoslavije, države, ki danes več ne obstaja. Kljub temu se še najdejo mnogi posamezniki, ki do starih časov gojijo lepe in spoštljive spomine. V socializmu naj bi bili delavci dejanski lastniki tovarn, zato so podjetja takrat za njih gradila stanovanja, skrbela za izobraževanje, šport in kulturo. Na Ravnah na Koroškem, kjer sem odraščal, stoji mogočna tovarna, ki smo jo ljubkovalno imenovali 'mati fabrika', saj je zgradila večino stanovanj, gimnazijo, športni dom, zdravstveni dom in drugo ključno infrastrukturo, ki je še danes uporabna. Za vse delavke in delavce je bila naša fabrika kot druga mati.

Seveda se vsega tega kot petletni otrok še nisem zavedal. A moj prvi obisk tovarne mi je vseeno ostal v dragocenem spominu, da ga ne bom nikoli pozabil. Moj oče je takrat delal kot ključavničar v Palomi Prevalje. Pred tem je delal v Železarni Ravne (Mati fabriki), kjer se je izpopolnjeval za mojstra. Kadar je prišel domov ob dveh popoldne, sem bil vedno vesel. Včasih pa so ga poklicali nazaj na delo, saj je bil mojster za popravilo strojev. Nekega dne sem vztrajal, da grem z njim v službo. Tako me je brez pomisleka vzel s sabo. Že pri vhodu v tovarno me je pričakal nasmejani vratar, ki mi je ponudil KRAŠ bonbone. V proizvodni hali so me prevzeli delujoči stroji za izdelavo raznih izdelkov, ki sem jih svojim prijateljem in kasneje sošolcem tako navdušeno razlagal kako delujejo. Prevzeli so me tudi delavci v plavih delovnih oblekah, ki so se ob pogledu name iskreno nasmejali. Njihovi veseli obrazi so mi najbolj ostali v spominu. Vsak me je potapljal po ramenu ali pobožal po glavi, sploh delavke. Bil sem v centru pozornosti.

Moj oče me je po ogledu proizvodnje odpeljal še v zgornje prostore tovarne, kjer so bili šefi, direktor in tajnice. Spomnim se, da sem se pogovarjal z eno od tajnic, ki mi je 30 let kasneje povedala, da sem bil zelo zanimiv in zabaven sogovornik.

Na žalost se po tem nisem nikoli več vrnil v omenjeno tovarno. Moj oče je po letu 1991 zamenjal službo in se podal med privatnike, saj so prišli težki časi za delavce v tovarnah. Ko je razpadla Jugoslavija nismo kot družina več hodili niti na morje, saj so imeli delavci v socializmu svoje počitniške hiše, ki so jih po tem privatizirali. Vse je postajalo drago in navadnim ljudem težko dostopno. Moja mama mi je zato vedno govorila, da se moram pridno učiti v šoli, da ne bom izkusil takšnih časov na svoji koži.

Tako je bilo moje zgodnje otroštvo in obisk tovarne povezano s simboliko nekdanje države in socializma. Hrepenel sem po pravičnih časih in morju. Oče mi je na vprašanje, kdaj se bom vrnil nazaj, odgovoril: 'Težko, to so bili drugih, boljši časi, ki se ne bodo več vrnili.' Prav zaradi tega nisem nikoli razumel, zakaj so nekateri tako sovražili Jugoslavijo in socializem, ko pa sem videl in doživel, da so bili delavci takrat resnično nasmejani in veseli? Najbolj me je razjezilo, ko so nas v osnovni šoli silili, da ne smemo več klicati svojih učiteljev: »tovariš in tovarišica« ker da je to še iz časov Jugoslavije in socializma. No, našli so se tudi takšni učitelji, ki so vztrajali, da so še naprej ostali tovariši.

Od takrat me je tudi vodila želja po globljem razumevanju naše zgodovine, zato sem se odločil raziskati, kje točno se je v naši preteklosti zataknilo. Še vedno marsikaj ne dojamem, pravzaprav sem osupel nad številnimi absurdnostmi, ki jih lahko človeštvo naredi pod vplivom peščice pohlepnih in vladajočih razredov. V ta namen sem kot najstnik začel skrbno navezovati stike s starejšimi generacijami, tovariši, ki so mi s svojimi osebnimi izkušnjami pomagali bolje razumeti tiste boljše čase, ki sem jih kot otrok doživljal na svoj naivno otroški način. Ta zapis je tudi poklon njim v spomin.

Seveda ima vsak svoj kritičen pogled na preteklost, a moj vtis je bil takšen, kot sem ga opisal. Pozitiven in nostalgičen. Ne gojim nobenega sovraštva do nikogar, imam pa spoštovanje do kulturnih sogovornikov in v tem primeru do nekdanje države, ki se je trudila graditi prihodnost, ne samo za delavce in vse njene narode, temveč predvsem za nas mlade, ki jih je današnji sistem prepustil trgu in veliki negotrovosti.... 

Vsem, ki v srcih nosite dragocene spomine na tiste minule čase, ob današnjem prazniku dneva republike izrekam iskrene čestitke. Dobro veste, zakaj ta dan praznujete in kaj pomeni za vaša srca.



Ni komentarjev:

Objavite komentar