Lahko zapišem, da sem prebral eno najtežjih knjig v svojem življenju. "Umor Kristusa" (založba Sanje, 2022), je knjiga kontroverznega avstrijskega psihiatra, psihoterapevta in seksologa Wilhelma Reicha. Zaradi svojih idej je bil Reich preganjan s strani vseh avtoritet in političnih sistemov 20. stoletja. Niso ga marali ne fašisti, ne komunisti in ne demokrati. Reichova dela so bila v času njegovega življenja prepovedana in odstranjena ker so bila preveč kritična in nekompromisna. Bil je samosvoj in svoboden mislec. V knjigi Umor Kristusa je raziskal globoke psihološke, družbene in duhovne vidike človeške narave, ki so simbolično predstavljene skozi zgodbo o Kristusovem trpljenju in smrti.
Reich razlaga kako družbena kriza izhaja iz posameznikove
nezmožnosti upravljanja svojega življenja. Ljudje so ujeti v svojem notranjem
boju in strahu pred (svobodnim) življenjem, zato obsedijo na mestu in razvijejo
določene frustracije, ki jih ohranijo v ujetništvu. Človek se rodi svoboden,
vendar celo življenje prehodi kot suženj svojih strahov, frustracij in
družbenih omejitev.
Sovraštvo do življenja se manifestirata kot umor Kristusa,
ki simbolizira zatiranje in uničenje žive sile Življenja v nas. Avtor razlaga
kako ljudje živijo v čustvenem oklepu, ki jih ovira pri sprejemanju resnice in
iskanju izhoda iz krize. Kristusov način življenja predstavlja razbitje tega
oklepa, vendar ljudje v oklepu to zavračajo zaradi čustvene kuge. Kaj je
čustvena kuga? To je patološka značilnost človeka, ki zaradi represije in
zatiranja naravnih čustev, predvsem spolnosti, razvije škodljive psihološke
vedenjske vzorce. Glavni krivci niso samo diktature in organizirane religije,
temveč tudi pretiran liberalizem, ki ljudem prodaja lažno zgodbo o svobodi, ki
je v resnici hujša od vsakega suženjstva, saj se slednji vsaj zavedajo svojega
suženjstva, medtem ko tisti, ki mislijo, da so svobodni, v resnici živijo v
'zlati kletki' in so sužnji destruktivnih nagonov, ki se manifestirajo v obliki
uničujočega potrošništva, izkoriščanja vseh virov za gospodarsko in fizično
reprodukcijo, polariziranja družbe, kjer obstajata samo dva pola: mi proti
njim, in pornografija, ki ubija ljubezen in srčnost, tlači naše najglobje
čustvene potrebe in hrepenenja, izkrivlja intimo ter izrablja telesnost brez
resničnega čustvenega stika in povezanosti. Vse skupaj uničuje pravo podobo
Življenja, družbo in planet na katerem živimo. To ni nobena svoboda ali
demokracija, temveč najhujša perverzija človeškega bistva in vrednot, ki vodi v
moralni in duhovni propad.
Ljudje, ki trpijo za čustveno kugo, razvijejo deformirane
osebnostne lastnosti, kot so sovražnost, destruktivnost, avtoritarnost in
fanatizem. Ti posamezniki pogosto iščejo moč in nadzor nad drugimi, da bi
kompenzirali svoje notranje konflikte in frustracije. Najdemo jih na vsakem
koraku, tako na levici, desnici kot na sredini. Reich je verjel, da čustvena
kuga ni samo individualna težava, ampak ima potencial družbene in politične
katastrofe. Fašizem in drugi avtoritarni sistemi so po njegovem mnenju kolektivni
izrazi čustvene kuge, kjer množice ljudi projicirajo svoje notranje konflikte
in frustracije na zunanje sovražnike. Posamezniki, ki trpijo za čustveno kugo
ne znajo konstruktivno obvladovati svojih čustev, zato postanejo asocialni in
destruktivni do sebe in drugih kar onemogoča zdrav dialog in komunikacijio.
Kristus, ki predstavlja čisto in osvobojeno življenje, postane tarča sovraštva
vseh, ki trpijo za čustveno kugo. Ti posamezniki ne morejo prenašati svobode in
ljubezni, ki jo Kristus predstavlja, zato ga želijo na vsak način umoriti.
Čeprav v tem zapisu ni mogoče povzeti in razložiti vsega kar
želi avtor povedati, niti si tega ne upam narediti, saj to ni moje področje,
lahko vseeno zapišem, da me je od vseh poglavji v knjigi še najbolj pritegnila
zgodba o spečih apostolih. Reich skozi celo knjigo demistificira Kristusa, nima
ga za Božjega Sina oz. odrešenika, ampak navadnega človeka, ki so ga ljudje
sami izbrali za svojega duhovnega vodjo, ker je znal govoriti njihov jezik,
preprost in razumljiv, poleg tega je poznal resnico osvoboditve iz suženjstva,
ki je še danes osrednji problem družbe. Na koncu, ko okovani ljudje ugotovijo,
da je pot iz suženjstva težka ga zapustijo in križajo ter raje sledijo Barabi,
ki je bil Kristusovo nasprotje. Reich primerja Kristusovo tragedijo s splošno
človeško tragedijo, ki jo vidi kot univerzalno. Kristusova zgodba je ganljiva,
ker simbolizira človekovo lastno tragedijo, kjer je posameznik vklenjen v svoje
omejitve, podobno kot Kristus v svojem boju. Človek je ujetnik svojih notranjih
konfliktov, ki ga omejujejo pri njegovih dejanjih. Živi v kalupu, ki ga je
težko razbiti brez uvida lastne tragedije, ki se najlepše manifestira v
Kristusovem pasjonu. Vsakič, ko nas nekdo izda, poniža, prevara, zapusti,
zasmehuje in oropa preizkušamo lastno križanje, ki mu mora slediti vstanenje.
Medtem ko se življenje premika naprej, mnogi ljudje zaradi
simboličnega križanja, ko doživijo nesrečo ostajajo pasivni in sedijo na mestu.
Zaradi tega, ker se življenje premika in raste oni pa zaostajajo, začnejo
okovani in križani ljudje sovražiti lastno življenje. Postanejo zaprti in
zavrti v svojih frustracijah. Iščejo kratkoročne in hitre rešitve, ki pa jih
pahnejo v še večjo bedo in obup. Čakajo na odrešitelja, ki pa jih, ko pride,
vedno razočara in razjezi, saj ne prenesejo resnice in luči, ki jo prinašajo.
Želijo samo prejemati, nočejo vračati in dajati. Se "pobarabijo".
Pravzaprav se niti ne zavedajo kako izkoriščajo dobre in poštene ljudi. Zdi se
jim samoumevno. Zato se morajo taki ozaveščeni posamezniki ustrezno zavarovati,
sicer bodo padli na njihovo mesto, če jih ne bodo prej križali. Ta pasivnost in
pomanjkanje dejanj povzročita razvoj ideje o umoru Kristusa, ki je metafora za
silo, ki živi znotraj nas. Naše TELO je tempelj v katerem prebiva Bog, Kristus,
Sila, Vesolje ali karkoli že verjamete, da imate v sebi, ko se odločite živeti
polno in svobodno življenje. Meso pa je simbol hudiča, barabe ali tiste sile,
ki nas ovira, da bi napredovali, vstali in šli naprej. "Duh je voljan, a
meso je slabotno." Umor Kristusa se razume kot simbol za vsako dejanje, ki
zatira ali uničuje razvoj življenja. Ljudje si sami kopljejo jamo v kateri
živijo. Hočejo udobje in varnost veliko bolj kot svobodo, ampak jih ovira strah
pred spremembami, kar vodi do njihovega čustvenega in duhovnega propada.
Kristus je svojim učencem (apostolom) pogosto govoril, naj
bodo budni in pripravljeni, ker ne vedo, kdaj pride njihov čas. To je čas
osvoboditve. Ponovil je, da bodo njegove besede ostale, čeprav bo nebo in
zemlja prešla. Njegovo sporočilo je jasen poziv k nenehnemu prizadevanju za
spremembe, ljubezen in graditev.
Vendar apostoli niso imeli dovolj odprtih src za Kristusovo
sporočilo. Njihova nedejavnost in pomanjkanje pravega razumevanja so simboli
širše človeške pasivnosti in nepripravljenosti sprejeti težke izbire, resnice
in dejanja. Kristus jih roti, naj molijo z njim in ostanejo budni, vendar oni
spijo naprej, kar simbolizira človeško nagnjenost k izogibanju težavam in
prevzemanju odgovornosti. Zato namesto nas drugi sprejemajo odločitve. Tako so
nastali različni politični sistemi skozi zgodovino človeštva, ki so izkoriščali
našo nezmožnost, da sami upravljamo s svojimi življenji.
Reich uporablja zgodbo o Kristusovem trpljenju in njegovih
spečih apostolih kot metaforo za človeško stanje sedenja na mestu. Kristusovo
trpljenje in njegova nenehna prizadevanja za prebujanje svojih učencev
predstavljajo prizadevanja vsakega posameznika od nas za osebno rast in duhovno
budnost. Človek mora biti pripravljen sprejeti težke resnice in se nenehno
truditi za izboljšanje. Tragedija Kristusa je ogledalo za vsakega posameznika,
ki se sooča s svojimi notranjimi konflikti in strahovi. Sprejemanje sprememb in
soočanje s strahovi je ključ do osebne in duhovne rasti. Izogibanje temu vodi v
stagnacijo in uničenje.
Wilhelm Reich v "Umoru Kristusa" ponuja poučno
refleksijo o človeški naravi, njeni sklonjenosti k izogibanju resnici in
pomembnosti duhovne budnosti ter osebne odgovornosti. Kristusova zgodba in
simbolika predstavljata univerzalne resnice o življenju, ljubezni in človeškem
boju za svobodo. Reich poudarja, da je edina pot k resnični osvoboditvi skozi
sprejemanje resnice, premagovanje čustvene kuge in nenehno prizadevanje za
osebno in duhovno rast.
»Ljubezen, delo in znanje so izviri življenja. Naj ga tudi
upravljajo« - Wilhelm Reich
Ni komentarjev:
Objavite komentar